Graffiti opdracht

9 maart 2020

Graffiti opdracht

Opdrachten worden op allerlei verschillende manieren gegeven, voor allerlei verschillende gelegenheden. Er wordt dan een beroep gedaan op zelfstandigen en de zelfstandige overweegt dan of de opdracht hem of haar voldoening zal geven. Een graffiti opdracht is een voorbeeld van een soort opdracht waarbij de klant de zelfstandige benadert. In dit geval belt of mailt de klant de zelfstandige en vertelt wat zijn of haar idee is. Er wordt door de klant goed uitgelegd wat de opdracht precies inhoudt. Hierdoor krijgt de zelfstandige een goed beeld van hoe de opdracht eruit gaat zien. De zelfstandige zal dan telefonisch, of per mail goed uitleggen wat zijn of haar beeld is van de graffiti opdracht. Na deze heen- en weer communicatie over de graffiti opdracht, zal de zelfstandige de graffiti opdracht noteren en verder uitwerken. Zo kan iedere stap goed worden doorgenomen met de klant. De klant kan duidelijk per stap aangeven wat zijn of haar wensen zijn voor de graffiti opdracht. Op deze manier wordt er voorkomen dat er misverstanden ontstaan.

Een graffiti opdracht wordt vaak gegeven in de vorm van het decoreren van een bedrijfs muur, of het opleuken van een kinderslaapkamer. Dit soort opdrachten zijn relatief voor de hand liggend. Een ander soort graffiti opdracht die iets minder voor de hand liggend is, is het maken van een logo, of het versieren van een voorgevel. Een graffiti opdracht kan dus heel breed zijn en een onverwachte wending krijgen. Het is daarom belangrijk dat de graffiti opdracht op de juiste manier gespecificeerd wordt, waardoor alle kleine aspecten ook duidelijk afgesproken worden. Er moet bij wijze van spreken geen reden zijn voor het invullen van eigen idee├źn, of het inbrengen van zijn of haar eigen interpretatie. Het enige moment waar er ruimte is voor eigen interpretatie, is het moment waarop de klant zelf aangeeft dat sommige dingen zelf ingevuld mogen worden.

Een graffiti opdracht bestaat natuurlijk uit nog meer stappen dan enkel en alleen de communicatie tussen een klant en de zelfstandige. Het is naast de communicatie tussen de klant en de zelfstandige erg van belang dat er voorafgaand aan het echte werk een duidelijke en realistische schets wordt gemaakt. De schets moet in principe bijna helemaal overeenkomen met hoe de graffiti er uiteindelijk uit gaat zien. Natuurlijk is het mogelijk om kleine wijzigingen aan te brengen naar wens van de klant. Naast deze realistische schets, is het belangrijk dat de prijs van tevoren goed wordt besproken. Het kan vervelend zijn voor de klant om voor onaangename verrassingen te komen te staan. De klant kan zijn of haar geld al precies hebben berekend, waardoor een hogere prijs dan de afgesproken prijs ongelukkig kan uitvallen.

Het is dus belangrijk bij een graffiti opdracht dat er duidelijke afspraken worden gemaakt. Het is belangrijk dat deze afspraken voorafgaand aan de graffiti opdracht worden gemaakt, zodat er geen misverstanden ontstaan. Daarnaast is het fijn voor de klant als er een duidelijke schets beschikbaar is, zodat hij of zij een goed beeld krijgt van het kunstwerk. Het kunstwerk komt namelijk wel ergens te hangen waar hij of zij regelmatig naar moet kijken.

Tim Rodermans

Tim Rodermans, 36 jaar en naast gymleraar in het Voortgezet Onderwijs ook graffiti artiest. In mijn jeugd heb ik met veel passie graffiti beoefend en in verschillende graffiti bladen gestaan. Na een lange pauze begon het toch weer te jeuken en na wat verschillende graffiti kinderkamers te hebben gedaan en veel positieve reacties en aanmoedigingen te hebben gekregen ben ik mijn eigen bedrijfje gestart.

Begrepen
Deze website gebruikt cookies voor de performance & statistieken. Meer weten